De leervraag die ik voor het tweede deel van Develop My Skills in periode 4 heb opgesteld is als volgt: Het verder ontwikkelen van mijn kennis over online marketing om dit zo beter toe te passen tijdens mijn praktijkervaring en betere online content te creëren.

Het doel van deze leervraag voor mij was om meer kennis op te doen over het onderwerp; online marketing. Hoe werkt social media, hoe kun je je website optimaliseren, wat is SEO en SEA en hoe gebruik je het, wat zijn goede analysetools? Allemaal vragen die er bij mij ontstonden die ik de eerste paar uurtjes bij het bedrijf Niek Jansen had gewerkt. Niek Jansen is een modezaak in Didam en hier heb ik mijn praktijkervaring opgelopen. De opdracht die ik kreeg voor mijn praktijkervaring was om te kijken hoe het bedrijf meer klanten naar hun online webshop kon generaliseren. Voor deze opdracht miste ik de kennis over online marketing. Ik wist niet zo veel af van de website verbeteren en hoe ze hun social media zouden kunnen optimaliseren. Dat is de reden dat ik besloot om meer kennis op te doen over online marketing! Door middel van het volgen van deze cursussen kan ik de informatie gelijk toepassen tijdens mijn praktijkervaring opdracht. Ik heb er daarom voor gekozen om cursussen te volgen die ook echt toevoeging hebben voor mijn praktijkervaring. Toch handig om twee dingen met elkaar te combineren.

In de afgelopen jaren heb ik wel meerdere keren kennis gemaakt met online marketing. Ik heb namelijk een project gedaan in de wereld van Digital & Data, maar ook het vak e-marketing gehad. Ik merkte dat ik deze vakken allebei niet erg interessant vond. In leerjaar 3 moesten we een keuze maken tussen de vier richtingen. Ik heb gekozen voor Sales & Accountmanagement en Branding & Communication. Toen ik bezig was met de module Branding & Communication kwamen mijn twijfels een beetje of ik toch niet de module Digital & Data had moeten kiezen. Hoe standvastig ik in het begin van dit jaar zei dat ik deze module echt niet ging kiezen kwamen mijn twijfels toch in de loop van het jaar. Dit kwam onder andere door het project die we hebben gedaan voor Friesland Campina. Voor dit project moesten we ook data analyseren en een advies hierover schrijven. Ik merkte dat ik redelijk goed was in het gebruiken van SPSS en dat ik dit ook interessant vond. Ik vond het heel nuttig om te zien wat er nou allemaal uit zo’n enquête komt. Het opstellen van zo’n enquête trok bij mij juist minder interesse. Daarnaast vond ik het vak marktonderzoek dit jaar ook mega interessant. Toen ik dit allemaal op een rijtje aan het zetten was begon ik te denken of ik misschien toch nog iets meer in de wereld van online marketing moest gaan verdiepen. Door deze reden en mijn opdracht voor praktijkervaring is mijn leervraag tot stand gekomen.